Spoorstangeinden verbinden de as waarop het voorwiel is gemonteerd, aan de ene kant, met het stuurmechanisme aan de andere kant. Ze bestaan uit verschillende onderdelen die elk cruciaal zijn voor de perfecte werking van het spoorstangeind.

  1. Moer
  2. Kogelpen
  3. Bovenveer
  4. Stofkap
  5. Onderveer
  6. Behuizing
  7. Insert
  8. Rugplaat

Moeren

Dankzij hun vervormbare elastische of metalen materiaal blijven onze zelfborgende moeren op hun plaats zitten bij torsie, schokken of trillingen. Zelfs bij normaal gebruik komen ze niet los. Sidem moeren zijn gemaakt van op zijn minst klasse 8 staal. Hun witte zinklaag voorkomt corrosie. Dit leidt tot een langere levensduur van het onderdeel en dus tot een langere levensduur van het onderdeel in zijn geheel.

Kogelpen

Onze kogelpennen zitten ook in onze spoorstangeinden. Omdat ze voortdurend in beweging zijn, moeten ze soepel bewegen. Daarom is hun bolvormig gedeelte gewalst en heeft het de nodige ruwheid. Bovendien wordt ook hun schroefdraad gewalst.

Onze kogelpennen worden vervaardigd uit gesmeed staal 42CrMo4. Dit chroomstaal heeft heel wat voordelen. Ten eerste voorkomt het breuk van het onderdeel bij zware impact. Ten tweede is het roestbestendiger dan koolstofstaal, waardoor het onderdeel langer meegaat.

Stofkap

De stofkappen van Sidem zijn gemaakt van natuurlijk rubber. Zo zorgen we voor voldoende elasticiteit van de stofkap terwijl de kogelpen in beweging is. Bovendien behoudt het hoogwaardige CR-rubber zijn elasticiteit bij blootstelling aan extreme temperaturen. Het heeft ook een levensduur van meer dan 10 jaar en is bestand tegen chemische stoffen.

Een stofkap moet er ook voor zorgen dat er geen water kan binnensijpelen in het kogelgewricht. Onze met groeven uitgeruste stofkappen doen dat uitstekend.

Elke stofkap van Sidem wordt op duurzaamheid getest na montage op het kogelgewricht.

Veren

Onze boven- en onderveren zijn gemaakt van verenstaal. Ze zorgen ervoor dat de rubberen stofkap goed past en dat er geen water binnensijpelt. Onze veren zijn gecoat in verschillende kleuren. Dat doen we enerzijds om ze te beschermen tegen corrosie, maar anderzijds ook om ze makkelijk van elkaar te onderscheiden qua afmetingen. Het kiezen van de verkeerde diameter kan leiden tot vroegtijdige slijtage, en dat kunnen we op deze manier voorkomen.

Behuizing

De behuizing van het spoorstangeind is gesmeed uit C45 staal en genormaliseerd. Hij is ook voorzien van een zinkfosfatering. Maar het belangrijkste onderdeel is het gefreesd deel dat past op de insert, de kogelpen en de rugplaat. Dit gefreesde deel heeft ook een gat met schroefdraad waarin het binnen spoorstangeind past.

Insert

De insert van het spoorstangeind beperkt de translatiebeweging van de kogelpen. Hij is gemaakt van polyoxymethyleen, een materiaal dat niet vervormt bij zware schokken.

Wij hebben ook een specifieke hoeveelheid speciaal vet tussen de insert en de kogel zone aangebracht. Dit vet is waterafstotend, vermindert de wrijving waardoor het een soepele beweging bevordert, en is bestand tegen grote druk.

Rugplaat

Rugplaten zijn stalen onderdelen die er voor zorgen dat de plastic insert in de behuizing blijft zitten. Dit gebeurt bij het rollen van de de behuizing. Daardoor worden rugplaten tegen de insert gedrukt.

Spoorstangeind binnen

Ook het spoorstangeind binnen bestaat uit verschillende onderdelen. Zo is de behuizing gesmeed uit C15-staal en genormaliseerd. Deze behuizing bestaat uit twee delen:

  • Een bewerkt deel waarin de insert en de kogelpen passen.
  • Een gedeelte met schroefdraad dat in de behuizing van het stuursysteem past.

De kogelpen van het spoorstangeind binnen is vervaardigd uit 34CrMo4-staal. Dit is een ander materiaal dan bij de overige kogelpennen maar het heeft dezelfde eigenschappen, aangezien het nog steeds chroom is. Concreet: geen breuk bij zware impact en roestbestendiger dan koolstofstaal. Sidem kogelpennen hebben ook een schroefdraad die gewalst wordt. Het bolvormige gedeelte wordt gewalst om de nodige ruwheid te verkrijgen, zodat de kogelpen soepel kan bewegen.

De spoorstangeind binnen heeft ook een tegenmoer. Deze voorkomt dat het onderdeel loskomt door trillingen en bij normaal gebruik. De moer is gemaakt van op zijn minst klasse 4 staal en is wit verzinkt om corrosie te voorkomen.

 

Zin om ons hele assortiment spoorstangeinden te ontdekken? Neem een kijkje in onze online catalogus.
Heeft u vragen, dan beantwoordt ons supportteam ze graag. U kunt hen hier contacteren.